ONDERWIJS HEEFT ONVOLDOENDE AANDACHT VOOR TECHNIEK EN PROGRAMMEREN

Nog even en het tekort aan technici en ICT’ers schaadt de groei van Nederland. Volgens bestuurder Marieke Dekker van Ziggo loopt het onderwijs hopeloos achter. Als je kinderen niets laat doen met techniek of programmeren, wat hebben ze daarna dan nog te zoeken op een technische vervolgopleiding?” zegt Dekker.

“We dreigen daardoor generatie na generatie kwijt te raken. Terwijl onze samenleving steeds verder digitaliseert. Er is nu al een tekort aan 30.000 technici en ICT’ers in Nederland en dat zal zo alleen verder oplopen. Als er niets verandert, moeten we over tien jaar mensen uit het buitenland halen en zit hier een hele groep mensen zonder uitzicht op de arbeidsmarkt.”

Het onderwijs raakt volgens haar maar niet doordrongen van de noodzaak kinderen en jongeren opmerkzaam te maken op techniek en ICT. “Er staan in het basisonderwijs vooral vrouwen voor de klas. Juffen hebben toch minder affiniteit met techniek en computerles.”

Ze pleit voor codelessen. “Programmeren is ook een taal, een taal waarmee we bovendien elke dag in aanraking komen. We hebben wel besloten dat we kinderen Frans of Duits gaan bijbrengen. Dan kunnen we ook besluiten ze te leren programmeren.”

Lees het volledige interview met Dekker: ‘Op werk met je handen wordt nog neergekeken’ 

FUNCTIEOMSCHRIJVING
FUNCTIE-EISEN